8 leggyakoribb téma

Mely gyógyszerek okoznak leggyakrabban allergiát?

590
HOZZÁSZÓLÁS:

Gyógyszerek, amelyek gyakran okoznak allergiás tüneteket a szájban:gyogyszerek-antibiotikumok

  • penicillin,
  • szulfonamidok,
  • barbiturátok,
  • amidazofen,
  • szalicilátok,
  • kinin,
  • Ampicillin,
  • Neomycin,
  • kloramfenikol,
  • tetraciklin,
  • p-aminobenzoesav-származékok (prokain, novokain, tetrakain).

Fémek közül allergiát okozhat: a higany, nikkel, kobalt, króm, réz, arany stb. A fémek rendszerint kontaktallergiát okoznak. Ugyancsak kontaktallergiát okozhatnak az ajkon a kozmetikai és szájápoló szerek: ajakrúzs, szájvizek, fogkrém.

Penicillinallergiát többnyire a penicillin-G okoz, de a csoportallergiára. való tekintettel más, kémiailag rokon antibiotikumot sem tanácsos adni az ilyen betegnek.

A kloramfenikol a vérképző rendszert károsítja, allergiás tünetek nélkül is. Újszülöttre erősen toxikus. Normális dózisban is okozhat letális kimenetelű ún. Grey-szindrómát (hasmenés, felfúvódás, a bőr megszürkülése, hipotermia, vérkeringési elégtelenség). Oka az, hogy a máj nem képes lebontani a gyógyszert. — A tetraciklin, ha az anya terhessége alatt szedi, a magzatban a csontok és fogak elmeszesedési zónájába rakódik le. Nagy dózis esetén a csontfejlődésben zavar állhat be.

Fotoszenzibilizációt okozhat a tetraciklin, fenotiazin, szulfonamid, orális antidiabetikumok, szaluretikumok, halogénezett szalicilanilidek stb.

Az akrilátérzékenység gyakoriságára vonatkozó adatok igen eltérőek. A monomert, a stabilizátort, a katalizátort teszik felelőssé az allergia kifejlődéséért.

Szuszpenziók intramuszkuláris adásakor bekövetkezhet az ún. embóliás szindróma, mely hasonlít az anafilaxiás sokkhoz (légzési nehézség, szédülés, látási-hallási szenzációk). A tüneteket az agyba, a tüdőbe szorult szuszpenziórészecskék okozzák.

Milyen tünetei lehetnek a gyógyszerallergiának?

Leggyakoribb gyógyszer-allergiás tünet a szájban az enantéma, mely elsősorban az ajkak belfelületén és a nyelven okoz összefolyó eróziókat. Keletkezhet a gyógyszer bevétele után azonnal vagy napok — esetleg 12—14 nap — múlva is. Láz nincs vagy csak szubfebrilitás kíséri a szájra korlátozódó allergiás gyulladást.

Máskor erózió nem keletkezik, csak diffúz stomatitis. Súlyosabb reakció esetén az egész ajakpír fedőhámja leválhat az alatta keletkezett nagy, összefolyt bullák miatt.

Kontaktallergia kozmetikumok használata következtében az ajkakon jöhet létre. Ilyenkor nemcsak az ajakpír, hanem a száj körül a bőr is gyulladt.

A higanyallergia a nyálkahártyán okozhat kontaktallergiát, fehér, kiemelkedő plakkokat, amelyek azonban nem hiperkeratózis, hanem fibrines átivódás és gömbsejtes beszűrődés következményei. A nyelvszélen és a nyelv alsó felszínén glossitis migranshoz hasonló képet okozhat.

Az akrilátallergia igen ritka, és nem jár okvetlenül szájpadgyulladással. Néha csak szubjektív tünetek (viszketés, égő érzés) jelzik jelenlétét.

590
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Friss HOZZÁSZÓLÁSOK

41
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]